درمان زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی چیست؟

زخم پای دیابتی یک زخم باز و مزمن است که تقریباً در ۱۵ درصد بیماران دیابتی ایجاد می شود و معمولاً در نواحی تحتانی پا قرار دارد. از بین افرادی که دچار زخم پا می شوند، ۶ درصد به دلیل عفونت یا سایر عوارض مرتبط با زخم در بیمارستان بستری خواهند شد. دیابت علت اصلی قطع عضو غیرتروماتیک اندام تحتانی در ایالات متحده است و تقریباً ۱۴ تا ۲۴ درصد از بیماران مبتلا به دیابت که دچار زخم پا می شوند، قطع عضو می شوند. اما تحقیقات نشان داده است که ایجاد زخم پا قابل پیشگیری و درمان است که در ادامه به آن ها میپردازیم. برای توضیحات بیشتر به مقاله ی زخم پای دیابتی مراجعه کنید.

انواع زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی شامل ۳ دسته است:

  1.  نوروپاتیک
  2. ایسکمیک
  3. وریدی

پیشگیری از بروز زخم پای دیابتی

مهم ترین اقدام در پیشگیری از زخم های دیابتی و درمان آنها کنترل دیابت است که تاثیر مهمی در سلامت سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم عروقی، عصبی و… دارد. به جز این مورد کاهش عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و کلسترول بالا در پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی مهم هستند.

یادگیری نحوه چک کردن پاها برای تشخیص هر چه زودتر مشکل بالقوه بسیار مهم است. هر روز پاهای خود را – به خصوص بین انگشتان پا و کف پا – از نظر بریدگی، کبودی، ترک، تاول، قرمزی، زخم و هرگونه نشانه غیرطبیعی بررسی کنید. هر گونه زخم و مشکلی که ایجاد می شود باید در اسرع وقت به کارشناس زخم یا پزشک مراجعه شود، مهم نیست که چقدر به نظر شما “ساده” می رسد.

پوشیدن کفش و جوراب مناسب بسیار مهم است و به کاهش خطرات کمک می کند.

روش های درمان زخم پای دیابتی

امروزه روش های گوناگونی برای درمان زخم پای دیابتی در دسترس است. از جمله این روش ها می‌توان به:

  • پانسمان های نوین
  •  اوزون تراپی
  • ماگوت تراپی
  • لایت تراپی
  • وکیوم تراپی
  • PRP
  • و…

 اشاره کرد، که در مباحثی جداگانه کامل به این روش های درمانی میپردازیم.

برای مطالعه توضیحات بیشتر به مقاله ی زخم پای دیابتی مراجعه کنید.

لزوم مراجعه به کارشناس زخم

در صورتی که هرگونه زخم، پینه، تاول و هرگونه آسیب دیگری در اندام ها و به ویژه پاهای خود مشاهده کردید در اسرع وقت به یک درمانگر زخم مراجعه کنید تا از آسیب بیشتر و صرف وقت و هزینه ی اضافی جلوگیری کنید. زخم هایی که به آنها توجه نشود میتوانند پیشرفت کنند، عمیق تر و عفونی شوند و حتی باعث مرگ بافت و در نهایت قطع عضو شوند.

مرکز مراقبت از زخم طبِ زخم آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان و درمان انواع زخم های مزمن و حاد در منزل شما است جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید. تلفن جهت تماس و ارسال پیام:۰۹۹۱۵۶۵۵۴۱۱